Masini Dacia – povestea unui brand romanesc
Povestea Dacia incepe undeva in 1966, anul in care a fost ridicata Uzina de Autoturisme de la Mioveni. Aceasta constructie s-a dovedit una extrem de rapida, deoarece a durat doar un an si jumatate si a fost ridicata la initiativa producatorului Renault care dorea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia.
Astfel, dupa obtinerea licentei frantuzesti, in 1968 statul roman, in colaborare cu Renault a inceput constructia modelului Dacia 1100 sub licenta R8.
Mai tarziu, in 1969, a intrat in productie autoturismul Dacia 1300, care avea la baza modelul frantuzesc Renault 12. Acest model ce pare acum o amintire indepartata, se dovedea un model economic si destul de modern. Avesta avea o capacitate 54 CP si ajungeam la o viteza de 144 km/h. Consumul era de 9,4 litri.
Interesant este ca in 1970 au fost lansate nu mai putin de trei variante ale modelului 1300, respectiv: modelul Standard, Lux si Lux Super 1301 (folosit ca masina de serviciu numai de membrii Partidului Comunist Roman si de Securitate).
Mai mult decat atat, modelul 1301 Lux Super avea dotari pe care celelalte masini nu puteau face altceva decat sa le viseze. Printre acestea amintim: radio, scaune suprainaltate in partea din fata, dublu circuit pentru franare, oglinzi retrovizoare exterioare, oglinda interioara, bricheta electrica, torpedou iluminat, parasolar cu oglinda, instalatie de curatare a parbrizului. Totodata, aceasta masina era disponibila si in culori mai inchise si eleganta precum negru.
Anul 1973 are si el o insemnatate deosebita pentru producatorul Dacia. Atunci a inceput productia modelelor de tipul Break. Totodata, autoutilitara Dacia 1302 a fost scoasa si ea din productie in 1975.
Dacia 1300 break
Abia in 1995, a fost lansat primul autoturism 100% romanesc. Inginerii romani au creat Dacia Nova, care fusese inspirat din Renault 11 si Peugeot 309. Masina dispunea de 5 usi si 5 scaune si era de tipul hatchback.
Melancolicii isi aduc aminte si de Dacia Student – o masina care nu a fost produsa in serie, dar pe care comunistii au produs-o pentru tinerii care pleaca de acasa pentru studii. Astfel, aceasta era o masina mica, economica si usor de gestionat. Noi zicem ca initiativa nu fost rea deloc.
Dacia Student
https://www.redac.ro/masini-dacia-povestea-unui-brand-romanesc/